Sunday, July 27, 2008

Karangan

Tulis sebuah karangan tentang pengalaman kamu mengahadapi tekanan dan terangan cara kamu mengatasinya.

Warna senja mula memamah suasana. Matahari semakin menghilang di ufuk barat. Warnanya kemrah-merahan. Pohon-pohon yang menari–nari ditiup angin bagaikan berbisik. Aku dalam perjalanan ke rumah. Langkahku yang perlahan dan seolah-olahnya memberi bunyi seperti mengeluh yang menandakan hari yang panjang dan meletihkan. Aku telah membuat projek sekolah dengan kawan – kawanku dari pagi. Projek ini merupakan sesuatu komponen yang penting dalam penilaian sekolah. Kumpulanku telah menggunakan masa untuk membuat perbuatan yang menarik dan menyeronokkan sehingga melambatkan projek itu. Sekarang, kami sudah belakang masa dan terpaksa melaksanakannya secara tergesa-gesa. Hasil projek kami dijangka untuk mendapat markah yang rendah. Hari perbentangan projek itu akan diadakan tiga hari dari hari ini. Tekanan yang sangat kuat dan memurungkan dirasa olehku. Soalan-soalan tentang kemungkinan kebolehan kami yang lebih tinggi jika kami membuatnya secara segera terngiang-ngiang di kepalaku. Aku menghela nafas lega apabila ternampak pagar rumahku depanku. Aku boleh rehat daripada tekanan tersebut. Tiba-tiba, aku terdengar bunyi seorang di rumahku menangis.

Aku bergerak secara cepat ke dalam rumah dan cuba mencari sumber bunyi itu. Tiba-tiba aku teringat siapa menangis seperti itu. Ia adalah ibuku. Pada masa yang sama aku membuka pintu bilik ibuku dan ternampak dia terbaring dengan mukanya ditutup dengan tangannya. Tangisannya yang teresak-esak bergema di udara. Titis air mata meluncur ke bawah pipi lembutnya.
‘Ibu, kenapa ibu menangis?’tanyaku dengan nada yang sedih daripada kelihatan ibuku yang sedih.
‘Azman, ibu menangis kerana ayah telah meninggal dunia dalam kemalangan jalan raya,’ kata ibuku dengan nada penuh kesedihan. Aku diserang ketakutan kemungkinan kebenaran sesuatu yang sangat ditakuti olehku. Aku diserang ketakutan sehingga lututku lemah dan tanganku terkulai. Mataku mula melepaskan air mata.
‘ADAKAH IA BENAR IBU?’ kataku dengan suara yang ternaik.
‘Ya Azman, ibu tidak membohong. Ia benar. Kami akan mengadakan pengebumiannya esok setelah sekolah kamu,’kata ibuku sambil mengelap pipinya yang basah dengan air mata. Mataku membesar dengan rasa terperanjat. Itu adalah hari yang sama di mana persiapan projek terakhir akan diadakan. Tiba-tiba telefonku berdering.

Aku mengangkatnya dan suara kawanku segera didengar di gegendang telingaku.
‘Azman!! Engkau tahu tentang ujian sains esok? Aku hendak bertanya kamu beberapa soalan tentangnya,’ kata kawanku. Aku terperanjat sekali lagi. Aku belum menelaah untuk ujian itu kerana aku telah terlupa. Ia juga adalah subjekku yang paling lemah. Jantungku bergoncang bagaikan mahu memecahkan rangka dadaku. Aku tidak boleh gagal ujian ini kerana ia adalah yang paling penting.
‘Apa?! Aku telah terlupa. Aku tidak boleh menolong kamu. Aku mesti menglulang kaji sekarang. Sampai kami jumpa lagi!’ kataku sambil mencampak telefonku ke meja. Aku dalam tekanan yang lebih kuat daripada biasa. Aku belum pernah terasa tertekan setakad ini. Air mata berterusan menitis dari mataku. Dalam keadaan murung dan takut, aku tidak boleh menelaah untuk ujianku dan aku tidak boleh menolong kumpulan projekku yang sudah dalam banyak masalah. Aku rasa kehendakan untuk mati supaya membuang semua masalahku. Aku pergi ke dapur dan mengeluarkan sebilah pisau yang panjang dan tajam.


‘TIDAK! JANGAN MEMUTUS ASA DAN BERFIKIR!!!’jerit mindaku. Tiba-tiba aku tersedar terhadap kebodohan kelakuanku. Aku mesti berfikir dan cuba mendapat cara yang berkesan untuk mengatasi masalahku. Aku menyimpan pisau itu lalu duduk dan berfikir. Aku mengambil nafas panjang. Tiba-tiba aku terdapat satu idea. Aku akan cuba melupakan kesedihan terhadap kematian bapaku sampai hari pengebumiannya supaya tidak menjadi gangguan kepada pelajaranku. Aku akan belajar dengan keras dan tekun supaya mendapat markah yang bagus untuk ujian itu. Aku akan meminta maaf daripada kawanku dan menerangkan sebabku. Mereka akan memahami situasiku. Aku tidak membuang masa dan terus mula mengulang kaji untuk ujian tersebut.

Hari sudah pagi dan suria muda memancarkan sinarnya ke bumi. Angin semilir menyapa pipku. Aku sedang duduk di kelasku yang mempunyi dinding hijau yang seolah-olah mmberi kesan yang mengembirakan. Tiba-tiba guruku mula memberi kertas ujian yang telah dibuat tiga hari yang lalu.
‘Syabas Azman, kamu telah mendapat markah yang bagus. Saya harap kamu boleh berterusan dengan keputusan yang cemerlang ini,’kata guruku dengan nada penuh kebanggaan. Senyuman manis terukir di bibirku. Aku telah mendapat sembilan puluh peratus untuk ujianku. Keputusan aku pada hari yang telah lalu telah berkesan. Aku sangat gembira aku tidak memutus asa.
‘Azman! Azman! Lihat markah projek kami, kamu pasti akan terperanjat!’ kata anggota kumpulan projekku. Senyumku lebih lebar apabila ternampak markah tinggi projekku. Wajahku bersinar dengan kegembiraan. Aku telah belajar sesuatu yang sangat penting. Ia adalah supaya jangan memutus asa walaupun aku di dalam situasi yang sangat ketat. Aku berjalan dengan langkah penuh keghairahan untuk memberitahu ibuku keputusanku sambil lonceng sekolah berdering.

No comments: